Zakłócanie spokoju
Co powinieneś zrobić, gdy Twoi uczniowie, przebywając na przerwie, nie przestają zakłócać spokoju? Sugeruję zastosowanie procedury dwuetapowej, tak jak to zrobił nauczyciel Daniela w przykładzie przedstawionym na początku rozdziału. Metoda dwuetapowa sprawdza się doskonale w przypadku agresywnych eksperymentatorów, takich jak Daniel, ponieważ na nasilające się nieodpowiednie zachowanie odpowiada nasilającymi się konsekwencjami. Każdy kolejny etap coraz bardziej oddala rozrabiające dziecko od jego publiczności oraz nagrody za niewłaściwe zachowanie. Każdy etap daje również dziecku więcej czasu na odzyskanie kontroli nad sobą. Procedura jest bardzo prosta. Początkowo uczeń odbywa swoją przerwę w klasie przez ustalony z góry czas. Na tym etapie większość uczniów podejmuje współpracę. Nieliczni, tacy jak Daniel, mogą podjąć dalsze próby testowania, a gdy się na to zdecydują, będziesz potrzebować dodatkowego miejsca poza klasą. Przerwa drugiego stopnia powinna mieć miejsce w klasie zaprzyjaźnionego nauczyciela i trwać dwa razy dłużej niż zazwyczaj. Jeżeli w Twojej szkole znajduje się pokój zawieszeń wewnątrzszkolnych, jest to doskonałe miejsce na przeprowadzenie drugiego etapu przerwy.