Zachęcanie do właściwych działań

Dokonanie odpowiedniego wyboru jest pierwszym ważnym krokiem, jednak ważniejszym celem wychowawczym jest osiągnięcie tego, aby dzieci postępowały zgodnie z tym wyborem. Czasami słowa zachęty są najskuteczniejsze wtedy, gdy od razu skupimy się na działaniach. Na przykład Hania, uczennica szóstej klasy, wie, że Czasami słowa zachę- nie powinna przerywać nauczycielowi, gdy ten rozma- ty są najskuteczniejsze wia z kimś innym, jednak dziewczynka bardzo chce wtedy, gdy od razu zwolnić się z lekcji, aby uczestniczyć w zebraniu rady skupimy się na działa- uczniów. M imo wszystko postanawia przerwać nauczy- niach- cielowi.
Proszę pana, czy mogę pójść do biblioteki? – pyta podekscytowana Hania. – Za chwilę zacznie się spotkanie rady uczniów. Nauczyciel nie wygląda na zadowolonego. Haniu, co powinnaś zrobić, jeżeli chcesz ze mną rozmawiać, a ja jestem w połowie rozmowy z kimś innym? – pyta. Poczekać, aż pan skończy – odpowiada dziewczyna. Właśnie – stwierdza nauczyciel. – A teraz wróć do swojej ławki i spróbuj ponownie. Hania wraca do ławki i szykuje się do następnego podejścia. Nauczyciel ciągle rozmawia, więc cierpliwie czeka. Gdy następuje przerwa w konwersacji, wtrąca swoje pytanie. Czy mogłabym pójść do biblioteki na spotkanie rady uczniów? Jasne, Haniu – odpowiada nauczyciel. – I dziękuje, że poprosiłaś mnie o to właśnie w ten sposób. – Obdarza ją przy tym pełnym uznania uśmiechem. Nie zostały zranione niczyje uczucia, a nauczyciel nauczył czegoś w pozytywny i pełen szacunku sposób. Chodzący do przedszkola Krzyś otrzymał pouczającą lekcję po tym, jak użył rozkazującego tonu w stosunku do swojego kolegi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *