Względy prawne i względy bezpieczeństwa

Wyobraź sobie siebie w następującej sytuacji. Prowadzisz lekcję przy tablicy, podczas gdy jeden z uczniów wpada nagle w szał i rzuca krzesłem przez całą klasę, nieomal trafiając kilkoro innych uczniów. Czy dysponujesz jakimś planem swojego zachowania w takiej kryzysowej sytuacji? Co byś zrobił? Czy krzyknąłbyś na ucznia, aby przestał? Czy poprosiłbyś go o to? Czy pobiegłbyś do najbliższej klasy po pomoc? Czy ryzykowałbyś obrażeniami i użył siły fizycznej, aby powstrzymać go przed rzuceniem następnym krzesłem? Czy zadzwoniłbyś z nagłym wezwaniem do dyrekcji? Co byś zrobił do czasu przybycia pomocy? Bez szczegółowo obmyślonego planu zarówno Ty, jaki i Twoi uczniowie jesteście narażeni na niebezpieczeństwo, ponieważ każda interwencja pociąga za sobą element ryzyka. Jeżeli opuścisz klasę, aby wezwać pomoc, zagrożona będzie Twoja posada, ponieważ jesteś prawnie zobowiązany do sprawowania nadzoru nad uczniami. Jeżeli nie uda Ci się podjąć odpowiedniego działania, aby ochronić swoich uczniów, możesz ponieść odpowiedzialność za obrażenia, których doznają, gdyż jesteś prawnie zobowiązany do dbania o ich bezpieczeństwo i dobro. Jeżeli spróbujesz powstrzymać rozwścieczonego ucznia i w efekcie spowodujesz u niego obrażenia, możesz zostać pociągnięty do odpowiedzialności za wyrządzoną mu krzywdę. Jeżeli zaś to Ty zostaniesz zraniony, sytuacja pogorszy się jeszcze bardziej, ponieważ będzie to oznaczało, że całkowicie wymknęła Ci się spod kontroli.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *