Wykorzystanie pionowego i poziomego podziału wf
Według kategorii wieku oraz według płci, zawodu, typów środowiska itd. Badania metodyczne skupiają się głównie na odcinku wieku szkolnego, rzadko sięgając do wcześniejszych i późniejszych okresów ontogenezy. W związku z rozwojem gerontologii zaznacza się pewne zainteresowanie rolą ruchu w okresie inwolucyjnym. Stosunkowo najmniej wiemy o potrzebach ruchowych i pożądanych formach fizycznej rekreacji dla osób w wieku średnim. Poza tym istnieje znaczna dysproporcja w zaawansowaniu metod wf odniesionych do obu płci: sport kobiecy jest nieudolną kopią sportu męskiego; gimnastyka wypracowała stosunkowo więcej. form i metod dostosowanych do psychicznych i somatycznych właściwości ustroju kobiecego. Na tle imponujących osiągnięć rehabilitacji klinicznej słabo prezentuje się dorobek w zakresie defektologii. Niedostateczny jest też stopień opracowania zagadnień wf w szkołach zawodowych oraz problemu zróżnicowania potrzeb adaptacyjnych i wyrównawczych w poszczególnych grupach zawodowych. Jeśli chodzi o rodzaje prac badawczych, zaznacza się wybitna przewaga prac podstawowych i metodologicznych, a także prac przyczynkowych, zwłaszcza na zagęszczonych polach problemowych (badania rozwojowe, kontrola lekarska, analiza motoryczna). Razi brak badań krytycznych i weryfikacyjnych, mało jest prac o charakterze koncepcyjno-programowym, co utrudnia interpretację materiałów empirycznych. Zupełnie nie’ wypracowano techniki wdrożeń; nie prowadzi się pilnie potrzebnych studiów nad skutecznymi metodami krzewienia, kultury fizycznej (w takim sensie, jak krzewienie wiedzy praktycznej, oświaty sanitarnej itp.), co grozi zawężeniem kręgu jej społecznego oddziaływania.