Wskazówki dotyczące stosowania pozytywnych komunikatów
Aby używać zachęty w sposób efektywny, należy wiedzieć, do czego zachęcać. Sedno naszego komunikatu powinno dotyczyć naszych podstawowych celów wychowawczych: lepszych wyborów, akceptowalnych działań, współpracy, niezależności oraz poprawy. Wszystkie prowadzą do większej odpowiedzialności. Jak byś się poczuł, jeżeli ktoś powiedziałby Ci coś takiego? Czy czułbyś się akceptowany i wspierany? Czy chciałbyś współpracować? Jakub chciał, podobnie jak większość nas. Pozytywne, zachęcające komunikaty poprawiają nasze samopoczucie i motywują do współpracy. Zaspokajają naszą potrzebę przynależności, potwierdzają poczucie własnej kompetencji i wartości, a także napełniają nas wiarą w nasze umiejętności radzenia sobie z trudnymi problemami. To właśnie słowa zachęty mogą zmobilizować do współpracy, zamiast prowokować do stawiania oporu. Czasami dzieci niewłaściwie się zachowują, ponieważ nie wiedzą, że dostępne są inne możliwości, bardziej pomocne w poradzeniu sobie w danej sytuacji. Nauczyciele oraz inni członkowie personelu wychowawczego mogą zapoznać je z możliwymi opcjami oraz ułatwić im dokonanie właściwych wyborów. Przyjrzyjmy się ; następującemu przykładowi. [ Regina, uczennica trzeciej klasy gimnazjum, zostaje zawieszona na czwartej i godzinie lekcyjnej za przeszkadzanie na lekcji. Przychodzi do biura psychologa szkolnego z karteczką od nauczycielki. Co się stało, Regino? – pyta psycholog. Chyba straciłam nad sobą panowanie – odpowiada dziewczyna. – Janka Mazurkiewicz przez cały tydzień plotkowała na swój temat. Chyba jest o mnie zazdrosna, ponieważ podoba nam się ten sam chłopak, a Sławek wydzwania do mnie, nie do niej. Na czwartej lekcji Janka siedziała tuż za mną i kiedy powinnyśmy były pracować, ona szeptała kłamstwa na temat Sławka. Odwróciłam się do niej i powiedziałam, żeby się przymknęła. Potem nazwałam ją suką. Chyba trochę za głośno. Pani wychowawczyni przysłała mnie tutaj. Jest mi strasznie wstyd.