Skarbonka czasu

Kto uważa, że jest tu trochę za głośno? – pyta pan Jastrzębski ze stoperem w ręku. Kilkoro uczniów unosi ręce. W klasie zapada cisza. Nauczyciel tym razem nie odliczył minut karnych. Po krótkiej chwili pan Jastrzębski zauważa, że Agata, jedna z uczennic mających problemy z nauką, dokłada wszelkich starań, aby skończyć na czas. Dobra robota, Agato! – mówi do niej nauczyciel. – Naprawdę doceniam twoją ciężką pracę. – Podchodzi do tablicy i dopisuje trzydzieści sekund w kolumnie bonusów czasowych. Gdy to robi, słyszy, jak kilkoro uczniów szeptem dziękuje Agacie. Dziewczynka czuje satysfakcję ze swojego wkładu, tak jak i wszyscy inni. Tego samego ranka klasa dzieli się na współpracujące ze sobą grupy robocze. Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranego zagadnienia związanego ze starożytnym Egiptem. Wszystkie grupy, oprócz jednej, wydają się skoncentrowane i pilnie pracują. Po bliższym zbadaniu sprawy nauczyciel zauważa, że to Stefan rozpycha się łokciami i dokucza kilku innym członkom swojej grupy. Stefan, weź swoje książki oraz kartę pracy i przejdź do ostatniej ławki – zwraca się do niego rzeczowo pan Jastrzębski. Nastawia swój zegarek na dziesięć minut. Żadnych kar, CPZ czy odliczenia czasu. Dlaczego? Metoda CPZ ma z założenia dodatkowo wspierać Twoje praktyki, za pomocą których wyznaczasz granice, poprzez nagradzanie właściwej pracy na lekcji oraz zniechęcanie do niewłaściwego postępowania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *