Rozmowa
Czy chcesz się do nas przyłączyć i współpracować, czy wolisz znaleźć jakieś rozwiązanie z naszą dyrektorką w jej gabinecie? Jeżeli zdecydujesz się na tę drugą opcję, z przyjemnością do niej zadzwonię. Dam ci kilka minut na przemyślenie propozycji. – Ponownie spogląda na swój zegarek i czeka w milczeniu z resztą klasy. Gdy mijają wspomniane trzy minuty, jest gotowa przystąpić do działania.
Uwaga wszystkich skierowana jest wyłącznie na Romka, na niego też spadła trudna kwestia odpowiedzialności. To do niego należy decyzja dotycząca tego, co chce zrobić. On jest odpowiedzialny za rezultat. Romek rozgląda się po klasie, przez następne pół minuty buntowniczo nuci coś pod nosem, jednak po chwili zawstydza się i przestaje. Zdaje sobie sprawę, że nie ma wyjścia i nerwowo się porusza.
Dobrze – mówi. – Zostanę na lekcji. Dobry wybór – odpowiada nauczycielka. – Usiądź. – Prosi pozostałych uczniów o powrócenie na swoje miejsca i kontynuowanie pisemnych prac. Ta nauczycielka działa w sposób efektywny, ponieważ jest przygotowana i postępuje zgodnie z planem. Wywiązuje się ze wszystkich swoich podstawowych obowiązków. Zapewnia wszystkim swoim uczniom opiekę. Zapewnia im bezpieczeństwo i minimalizuje ryzyko. Przez cały czas kontroluje sytuację.