Rola nauczyciela
Nauczyciele mają trzy główne obowiązki związane z zastosowaniem systemu motywacyjnego CPZ: przyznawanie bonusów czasowych i odnotowywanie kar, kontrolowanie czasu oraz organizowanie sesji preferowanych zajęć tak, aby wszyscy byli zadowoleni. Rola dającego jest względnie prosta. Nauczyciel przyznaje klasie wstępną pulę minut CPZ na początku tygodnia lub na początku zajęć lekcyjnych w danym dniu w zależności od wieku i dojrzałości uczniów. Ten początkowy prezent jest swego rodzaju inwestycją dobrej wiary we współpracę. Następnie zaczyna się prawdziwa zabawa. Począwszy od tego momentu, nauczyciele przez większość czasu starają się „przyłapać” uczniów na współpracy oraz mądrym wykorzystywaniu czasu, nagradzając ich bonusami czasowymi. Staraj się często dawać bonusy. Nawet niewielkie bonusy czasowe zebrane w ciągu całego dnia, choćby 10-15 sekund, mogą mieć duże znaczenie. Gdy przyznajesz bonusy, staraj się zachować pozytywny, pełen uznania ton, a gdy odnotowujesz karę, rób to w sposób rzeczowy. Uczniowie marnują swój czas, a nie Twój. Rola osoby kontrolującej czas wymaga skrupulatności. Ważne, abyś dokładnie mierzył minuty bonusowe oraz karne, aby nie wywołać protestów, sporów czy zarzutów bycia niesprawiedliwym. Od tego zależy wiarygodność całego systemu CPZ. Jeżeli nauczyciele nie są zbyt precyzyjni w tej kwestii, prowokują testowanie granic, poddawanie systemu w wątpliwość oraz targowanie się o czas. Metoda CPZ to nie transakcja typu „Pójdźmy na układ”. System jest oparty na zachowaniu oraz odpowiedzialnym wykorzystaniu czasu.