Przykłady negatywnych komunikatów motywacyjnych
Negatywne komunikaty mogą mieć wiele form. Niektóre są subtelne i wynikają z nadmiernego zaangażowania lub zbyt dużej pomocy. Inne są dobitne i bezpośrednie, takie jak komunikaty użyte przez nauczycielkę Tadka w powyższym przykładzie. Wszystkie zniechęcające komunikaty wyrażają niewielkie zaufanie do umiejętności dokonania dobrego wyboru przez dziecko czy zachowania się | przez nie we właściwy sposób. Z reguły nadają niewłaściwemu zachowaniu oso- ; bisty charakter i zawierają ukryty komunikat, który zawstydza i obwinia. Przyjrzyjmy się tym ukrytym komunikatom w poniższych przykładach. Ukryty komunikat: „Nie wierzę, że potrafisz współpracować”. Ma na celu obwinienie, umniejszenie, wytknięcie palcem oraz upokorzenie. Ukryty komunikat: „Nie jesteś zbyt bystry i nie bardzo wierzę w twoją umiejętność podejmowania właściwych decyzji”. Ma na celu umniejszenie, obwinienie i upokorzenie.
Ukryty komunikat: „Nie oczekuję, że będziesz mnie traktować z szacunkiem”. Ma na celu obwinienie i umniejszenie. Ukryty komunikat: „Nie jesteś wystarczająco dobry. Nie spełniasz moich oczekiwań”. Ma na celu zawstydzenie, obwinienie, umniejszenie, wprawienie w zażenowanie, upokorzenie. Ukryty komunikat: „Nie oczekuję od ciebie współpracy”. Ma na celu zawstydzenie, wprawienie w zażenowanie, umniejszenie oraz wytknięcie palcem.