Przestrzegać zasady

Szymonie, mam plan, jak ci pomóc, abyś nie przerywał rozmów innych osób zaczęła. – Chciałabym, abyś przestrzegał kilku zasad. Gdy chcesz się z czymś do mnie zwrócić, a ja rozmawiam lub jestem zajęta czymś innym, chcę, abyś podniósł po cichu rękę i nawiązał ze mną kontakt wzrokowy. Następnie chcę, abyś poczekał, aż w trakcie mojej rozmowy nastąpi jakaś przerwa, powiedział „Przepraszam” jeden raz i poczekał, aż udzielę ci głosu. Gdy na ciebie spojrzę, wtedy nadejdzie twoja kolej, żeby mówić. Czy już rozumiesz, jak to działa? Szymon kiwa głową. To dobrze – mówi nauczycielka – ponieważ od teraz będziemy ćwiczyć tę umiejętność. Jeżeli się zapomnisz i przerwiesz rozmowę, poproszę cię, abyś użył umiejętności, którą ci przedstawiłam i spróbował raz jeszcze. Jeżeli przeszkodzisz celowo, poproszę cię, abyś udał się do miejsca wyznaczonego na przerwę. Czy wszystko jasne? Szymon ponownie kiwa głową. Następnego ranka chłopiec ma pierwszą sposobność przećwiczenia nowej umiejętności. Po przerwie wpada podekscytowany do klasy i… przerywa nauczycielce, która rozmawia ze szkolnym logopedą. Nauczycielka zatrzymuje Szymona w pół zdania. Co powinieneś zrobić, gdy chcesz zwrócić moją uwagę? – pyta chłopca. Szymon sobie przypomina. A teraz wróć i spróbuj ponownie – zwraca się do niego nauczycielka. Chłopiec opuszcza klasę i po chwili wraca. Podchodzi do nauczycielki, która ciągle rozmawia, nawiązuje kontakt wzrokowy, podnosi rękę i czeka na pauzę w konwersacji. Przepraszam – mówi Szymon. Jego nauczycielka odwraca się do niego uśmiecha. Dziękuję – mówi do chłopca. – Co chciałeś powiedzieć

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *