Pozytywne komunikaty zachęcają do współpracy

Chodzący do przedszkola Jakub czeka w kolejce, aby wyjść na plac zabaw, gdy ktoś z jego grupy przypadkowo na niego wpada. Jakub w odwecie popycha go i chłopiec upada. Przedszkolanka interweniuje. Kubo, nie popychamy się w kolejce – zwraca się do niego rzeczowo. Tomek wpadł na mnie pierwszy – odpowiada Jakub. – Stanął mi na drodze. -A co powinniśmy robić, gdy ktoś staje nam na drodze? – pyta przedszkolanka. Chłopiec patrzy na nią beznamiętnie. – Nie wiem – odpowiada. Powinieneś wtedy powiedzieć: „Przepraszam” i poczekać, aż ta osoba się przesunie – mówi przedszkolanka. Ale czasami ktoś nie chce się przesunąć – odpiera Jakub.
Jeżeli coś takiego się zdarzy, powinieneś poprosić dorosłą osobę o pomoc – tłumaczy przedszkolanka. – Teraz masz te dwie możliwości do wyboru. Co zrobisz następnym razem? Powiem „Przepraszam” i poczekam, aż ktoś się przesunie – odpowiada chłopiec. – Jeżeli tego nie zrobi, poproszę panią o pomoc. Dobrze! – chwali go przedszkolanka. – Jestem pewna, że świetnie sobie z tym poradzisz. A co powinieneś teraz powiedzieć Tomkowi? Przepraszam, Tomek – zwraca się do niego Jakub. Dziękuję, Kubo – mówi przedszkolanka i obdarza go pochwalnym uśmiechem. Przedszkolanka skutecznie użyła słów zachęty. Jednak sporą część swego sukcesu zawdzięcza temu, w jaki sposób zaczęła. Zaczyna od komunikatu wyznaczającego granice, który jest zarówno stanowczy, jak i pełen szacunku. Nikt nie zostaje obarczony winą ani wytknięty palcem. Za pomocą kilku krótkich zdań stworzyła pozytywną atmosferę, potrzebną do rozwiązania problemu. Teraz jej słowa zachęty mogą wywrzeć największy skutek. Jej komunikat skupia się na wyborze oraz działaniu korygującym, a nie na wartości czy umiejętnościach chłopca. Ona dostarcza informacji oraz umiejętności, jakich Jakub potrzebuje, aby się zachowywać poprawnie, a następnie wyraża swoje zaufanie do jego umiejętności poradzenia sobie z podobną sytuacją w przyszłości. Jej komunikat jest pozytywny i zachęcający: „Jesteś kompetentny, mam do ciebie zaufanie, oczekuję, że będziesz współpracować”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *