Poznanie możliwości działania

Czasami uczniowie zachowują się niewłaściwie, ponieważ po prostu nie znają innych, bardziej skutecznych możliwości radzenia sobie w trudnych sytuacjach czy odpowiedniego zachowania. Uczęszczający do przedszkola Franek jest tego dobrym przykładem. Właśnie dobiega końca pięciominutowe odosobnienie Franka za popchnięcie innego dziecka. Po powrocie do grupy przedszkolanka pomaga mu zgłębić inne, bardziej efektywne możliwości poradzenia sobie z tą sytuacją. Franku, pchnięcie Roberta, gdy ci dokuczał, nie było dobrym wyborem. Popychanie innych zawsze będzie się kończyć odosobnieniem. Co możesz zrobić następnym razem, gdy Robert będzie ci dokuczać? – pyta przedszkolanka. Nie wiem – odpowiada chłopiec. Możesz go grzecznie poprosić, za pomocą słów, aby przestał – sugeruje przedszkolanka, dając mu przy tym wzór do naśladowania. – Możesz też odejść spróbować nie zwracać na niego uwagi. Jeżeli nadal będzie ci dokuczać, możesz poprosić o pomoc mnie. W takim razie, co zrobisz następnym razem? Poproszę go, aby przestał – odpowiada Franek. – A jak nie przestanie, to spróbuję nie zwracać na niego uwagi. Dobry plan! – stwierdza przedszkolanka. – Powinno zadziałać, a jak nie, to z przyjemnością ci pomogę. Jak pokazuje powyższy przykład, poznanie możliwości działania jest pierwszym ważnym krokiem w procesie kształcenia umiejętności. Pomaga dzieciom stać się świadomymi swoich wyborów. Pomaga w rozróżnieniu dobrych i złych możliwości, a także przygotowuje grunt dla następnych kroków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *