Konsekwencje logiczne i ich cena
Wyobraź sobie linię, która oddziela dwa rodzaje konsekwencji: te, które pochłaniają minimum Twojego czasu, energii i środków, od tych, które są kosztowne i wymagają pokaźnej ilości czasu, planowania I pomocy z Twojej strony. Konsekwencji, które do tej pory przeanalizowaliśmy, były stosunkowo niedrogie w zastosowaniu. Teraz przekroczymy tę linię i przyjrzymy się grupie konsekwencji, którym towarzyszy wyższa cena. Większość nich to znajome procedury, używane w odpowiedzi na ekstremalne i notoryczne nieodpowiednie zachowania. Wszystkie mogą być stosowane jako konsekwencje logiczne i wszystkie wymagają większych nakładów czasu, planowania oraz pomocy ze strony innych. Zanim sięgniemy do kosztownych metod postępowania, powinniśmy zadać sobie kilka pytań. Po pierwsze, czy niewłaściwe zachowanie uczniów jest na tyle poważne, że uzasadnia użycie tak kosztownych konsekwencji? Po drugie, czy wyczerpaliśmy już wszystkie mniej kosztowne opcje, próbując rozwiązać nasz problem? Po trzecie, czy osoby, które mają nam pomóc, będą chciały i mogły to zrobić? Jeżeli odpowiedź na którekolwiek z tych pytań jest negatywna, powinniśmy kontynuować wysiłki wychowawcze na mniej kosztownym poziomie. Gdy do określonego procesu wychowawczego angażujemy dyrekcję, psychologów czy Inne osoby, mimo że nie są jeszcze potrzebne, uszczuplamy cenne środki, jakimi dysponuje szkoła, i ryzykujemy przy okazji zrażeniem do siebie rodziców oraz Innych nauczycieli. Kosztowne konsekwencje powinny być używane roztropnie. Pamiętając o tym, przyjrzyjmy się kilku drogim, ale potencjalnie efektywnym sposobom postępowania.