Dzieci oraz nastolatki
Z perspektywy rozwojowej zgłębianie możliwości odnosi najlepsze skutki w przypadku starszych dzieci oraz nastolatków, ponieważ posiadają one zdolność intelektualną do rozważań hipotetycznych oraz myślenia wybiegającego w przyszłość. Metoda ta sprawdza się także w przypadku młodszych dzieci, jednak najprawdopodobniej będziesz musiał zasugerować im większość możliwości. Możesz zastosować ten krok wychowawczy po tym, gdy konsekwencje zostały już zastosowane, lub nauczyć umiejętności radzenia sobie w trudnej sytuacji wtedy, gdy niewłaściwe zachowanie nie miało jeszcze miejsca. Podejmij następujące kroki:zbadaj wraz z uczniem, w formie pytań, inne akceptowalne możliwości poradzenia sobie w danej sytuacji; przeanalizujcie konsekwencje niewłaściwego wyboru oraz niepodporządkowania się; achęć ucznia, aby dokonał jednego z lepszych wyborów. Rozważ następujący przykład. Paulina, uczennica szóstej klasy, jest przygnębiona, ponieważ nie otrzymała maksymalnej liczby punktów za pracę, którą oddała zbyt późno.
To niesprawiedliwe! – skarży się Paulina. – Skończyłam tę pracę na czas, tylko zapomniałam jej ze sobą zabrać. To musi być frustrujące – przyznaje nauczyciel. – Co możesz zrobić, aby już nigdy się to nie powtórzyło? Mogę poprosić mamę, aby mi przypomniała – odpowiada dziewczynka. To jedna z możliwości, jednak do kogo należy pilnowanie twoich zadań? – pyta nauczyciel. Do mnie – przyznaje Paulina. – Mama i tak pewnie nie miałaby na to czasu. W takim razie, co możesz zrobić? – pyta dalej nauczyciel. – Zauważyłem, że jeszcze nigdy nie zdarzyło ci się zapomnieć plecaka. Może tu tkwi rozwiązanie? Doskonały pomysł! – mówi dziewczynka. – Po powrocie do domu zostawię plecak przed frontowymi drzwiami. Gdy skończę odrabiać lekcje, to od razu zapakuję je do środka. Wtedy nigdy nie zapomnę ich zabrać.