Dostrzeganie sukcesów dzieci
Dzieci mają naturalną motywację do nauki nowych umiejętności oraz do zauważania ich sukcesów przez ważnych dla nich dorosłych. Nie potrzebują smakołyków, zabawek ani specjalnych nagród, aby nabyć więcej umiejętności. Motywuje je fakt, że mogą nam pokazać to, czego się nauczyły. Nabywanie umiejętności jest podstawowym zadaniem rozwojowym w pierwszym oraz środkowym okresie dzieciństwa. Jeden z najskuteczniejszych sposobów motywowania dzieci do nauki nowych umiejętności jest również jednym z najprostszych. Zauważ moment, w którym uczniowie odniosą sukces, i doceń to. Zobaczmy to na przykładzie dwóch nauczycieli.
Dla drugoklasistówjestto pierwszy tydzień szkoły. Ich wychowawczyni zauważa, że jeden z jej uczniów ma brzydki nawyk podbiegania do drzwi, aby ustawić się w kolejce na przerwę. Nauczycielka obawia się, że komuś może się coś stać. Za każdym razem, gdy widzi, jak chłopiec biegnie, prosi go, aby powrócił na swoje miejsce i jeszcze raz podszedł do drzwi. Po licznych próbach nauczycielka zaczyna wreszcie dostrzegać pewne postępy. Gdy oznajmia klasie, że czas ustawić się w kolejce na przerwę, widzi, że Mateusz zrywa się ze swojego miejsca, jednak po chwili opamiętuje się i normalnym krokiem podchodzi do drzwi. Dziękuję, Mateuszu – mówi do niego nauczycielka z pełnym uznania uśmiechem. – Podoba mi się to, jak sobie poradziłeś. – Mateusz promienieje. Cieszy się, że nauczycielka zauważyła jego sukces i jest skłonny pokazać jej, że stać go na jeszcze więcej.