Czasami dostarczenie informacji nie wystarczy

Nauczyciele często zakładają, że gdy powiedzą uczniom, jak mają sobie poradzić w jakiejś sytuacji, tym samym nauczą ich określonej umiejętności. Jednak w przypadku wielu uczniów tak nie jest. Dostarczenie informacji jest oczywiście bardzo ważne, jednak sama informacja to dla większości uczniów za mało, aby mogli opanować nową, nieznaną umiejętność. Należy pokazać im, jak to się robi; często uczniowie potrzebują również ćwiczeń oraz dodatkowych instrukcji, zanim będą mogli w pełni opanować umiejętność, której staramy się ich nauczyć. Do takich wniosków doszedłem na podstawie jednego z najdziwniejszych przypadków w mojej karierze zawodowej. Sześcioletnia Kinga oraz jej mama przybyły do mojego gabinetu z ciekawym dylematem. Każdego dnia dziewczynka wychodziła do szkoły ze starannie przygotowanymi kanapkami, jednak najlepsze frykasy z jej pudełka na drugie śniadanie zawsze lądowały w rękach innych dzieci. Często zdarzało się, że Kinga wracała do domu ze łzami w oczach. Nie rozumiem tego – mówiła sfrustrowana matka. – Ona wie, co robić. W kółko jej powtarzam, aby mówiła „nie”, gdy inne dzieci proszą ją o którąś z jej przekąsek. Jej nauczycielka oraz dyrektor też to robią, ale Kinga i tak rozdaje wszystko innym dzieciom! Nauczycielka mówi, że nic nie może na to poradzić, jeżeli Kinga sama postanawia dawać innym swoje kanapki. Podejrzewałem, że jej mama miała rację. Dziewczynka najprawdopodobniej wiedziała, co zrobić, jednak chciałem się o tym przekonać, aby mieć pewność.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *