Czas na odrabianie lekcji
Pomagając rodzicom wybrać odpowiedni czas na odrabianie lekcji, pamiętaj o trzech rzeczach. Po pierwsze, powinni wybrać stałą porę. Odrabianie lekcji powinno być nawykiem, rutyną, czymś, co dziecko wykonuje regularnie. Gdy rodzice wybierają stałą porę, pomagają dziecku w rozwijaniu dobrych nawyków pracy. Po drugie, rodzice powinni wybrać raczej porę wcześniejszą niż późniejszą. Dlaczego? Ponieważ dzieci są z reguły bardziej wypoczęte i uważne wczesnym popołudniem czy wieczorem niż w późniejszych godzinach. Mają większą motywację do ukończenia swoich zadań, aby następnie zająć się czekającymi na nie przyjemnościami. Rodzice powinni określić godziny, w jakich są dostępni, aby służyć dziecku pomocą przy odrabianiu lekcji. Warto też rozważyć kwestię odpowiedzialności. Gdy odrabianie lekcji jest ostatnim zadaniem w ciągu dnia przed udaniem się do łóżka, jakie konsekwencje można wyznaczyć, jeżeli dziecko nie będzie się chciało dostosować? Żadnych. Nie ma żadnej odpowiedzialności. System ulega załamaniu. Późne odrabianie zadań wyklucza możliwości nauczenia lekcji numer 2 za pomocą logicznych konsekwencji. Stare powiedzenie „Najpierw praca, a potem przyjemność ” jest niezwykle prawdziwe. Czas poświęcony na odrabianie lekcji powinien mieć początek oraz koniec. To oznacza, że rodzice winni określić godziny, w jakich są dostępni, aby służyć dziecku pomocą przy odrabianiu lekcji. Na przykład, jeżeli rodzic spodziewa się, że jego dziecko skończy odrabianie lekcji między 16.30 a 17.00, może powiedzieć: „Będę dostępny, aby ci pomóc między 16.30 a 17.00, ale później już nie”. To jeden z najpewniejszych sposobów na obarczenie dziecka odpowiedzialnością oraz określenie czasu, jaki rodzice są skłonni poświęcić na zadania domowe.