Skupić się
Mikołaj nuci, gdy ja próbuję pracować – skarży Marek. – Nie mogę się skupić. Czy może mu pani powiedzieć, żeby przestał?
Czy powiedziałeś Mikołajowi, że jego nucenie ci przeszkadza? – pyta nauczycielka. Chłopiec kręci przecząco głową. – A czy poprosiłeś go, aby przestał? dodaje. Marek ponownie kręci głową. – A więc to są kroki, które musisz podjąć, zanim mnie powiadomisz. Jestem pewna, że jesteście w stanie sami sobie z tym poradzić. – Daje mu przykład komunikatu, jaki powinien wysłać Mikołajowi i posyła go z powrotem do ławki. Uczęszczająca do piątej klasy Maryla jest zajęta pracą pisemną, gdy kończy jej się atrament. Prosi nauczycielkę o pożyczenie pióra, jednak ona ma tylko niebieski atrament, a dziewczynka potrzebuje czarnego. Czy ktoś może pożyczyć Maryli czarne pióro? – nauczycielka pyta klasę. Ja mam – odpowiada Dawid. Wyciąga czarne pióro i rzuca je koleżance. Po minie nauczycielki mógł się domyślić, że nie była tym zachwycona. Dawidzie, w jaki sposób powinniśmy podawać sobie rzeczy w klasie? – pyta nauczycielka. Wręczając je sobie – odpowiada chłopiec. Właśnie – mówi nauczycielka. – Podnieś proszę to pióro i spróbuj jeszcze raz. – Dawid podnosi z podłogi pióro, podchodzi do dziewczynki i wręcza jej. Dzięki, Dawidzie – mówi do niego nauczycielka. – Doceniam twoją pomoc. Ania, uczennica trzeciej klasy gimnazjum, jest nieszczęśliwa, ponieważ musi udać się do pokoju wychowawcy, aby odebrać spóźnienie. Gdy nauczycielka wręcza dziewczynie jej dzienniczek, Ania wyrywa go jej z ręki. Spróbujmy raz jeszcze – rzeczowo zwraca się do niej nauczycielka. Podaje dziewczynie dzienniczek, czekając cierpliwie, aż ta odbierze go we właściwy sposób. Ania tak właśnie robi.